جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 374252

اگر در ناحیه واژن یا اطراف آن دچار خارش یا سوزش شدید، ابتدا با پزشک صحبت کنید. دریافت کمک پزشکی می تواند مفید باشد حتی اگر قبلاً عفونت های قارچی داشته اید.

عفونت قارچی واژن با سیر درمان می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث، تحقیقات نشان می‌دهد که داروهای ضد قارچی مانند فلوکونازول معمولاً درمان‌های مؤثری برای عفونت‌های قارچی هستند. با این حال بسیاری از مردم درمان های جایگزین مانند ماست، سرکه و سیر را نیز امتحان می کنند.

سیر، ممکن است خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی داشته باشد. برخی شواهد نشان می دهد که سیر برای عفونت های قارچی مفید است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

چه زمانی عفونت قاررچی ایجاد می شود؟ اگر مخمر (قارچ) کاندیدا بیش از حد رشد کند، عفونت های مخمری ایجاد می شود که ممکن است در مری، دهان یا واژن رخ دهد.

عفونت های مخمری واژن بسیار رایج هستند، به طوری که حدود 70 درصد از زنان در مقطعی از زندگی خود به این عفونت مبتلا می شوند.


عفونت قارچی چیست؟

کاندیدا معمولاً به مقدار کم در بدن شما وجود دارد ولی اگر تعادل طبیعی میکروب ها تغییر کند و مخمر بیش از حد رشد کند، عفونت قارچی ایجاد می شود.

عفونت های قارچی واژن یک نوع شایع عفونت قارچی است. علائم آن عبارتند از:

  • سوزش، تورم و قرمزی واژن و فرج (ارگان تناسلی خارجی زن)
  • درد هنگام ادرار کردن و در حین رابطه جنسی
  • خارش شدید در داخل واژن و اطراف آن 
  • درد
  • ترشحات غلیظ، سفید و بی بو که اغلب شبیه پنیر کوتاژ است

برخی از افراد بیشتر از دیگران به عفونت های قارچی واژن مبتلا می شوند. افراد در معرض خطر عبارتند از کسانی که باردار هستند، از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، دیابت دارند یا اخیرا آنتی بیوتیک مصرف کرده اند.


 

آیا می توان از سیر برای درمان عفونت قارچی استفاده کرد؟

هزاران سال است که مردم از سیر برای درمان عفونت ها استفاده می کنند زیرا خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی آن دارد.

شما نیز ممکن است از مکمل های خوراکی یا موضعی سیر برای درمان عفونت قارچی استفاده کنید. این مکمل ها بدون نسخه به فروش می رسند.

با این حال مطمئن شوید که فقط از درمان های موضعی به صورت خارجی استفاده می کنید. کرم ها را داخل واژن قرار ندهید. در صورت بروز عوارض جانبی نامطلوب از جمله خارش و قرمزی بلافاصله کرم را بشویید.

بهتر است قبل از استفاده از داروهای خانگی، از جمله مکمل های سیر، با یک پزشک زنان وزایمان  مشورت کنید. سازمان غذا و دارو (FDA) مصرف مکمل ها را به حداقل می رساند.

اثرات مکمل های سیر نیز به نسبت دوز، دفعات استفاده و تداخل با سایر داروها بستگی دارد. قبل از شروع هر مکملی با یک پزشک یا داروساز صحبت کنید.

آنچه پژوهش می گوید

یک مطالعه منتشر شده در سال 2015، اثرات قرص سیر خوراکی را با فلوکونازول، یک ضد قارچ مقایسه کرد. محققان دریافتند که قرص سیر جایگزین خوبی برای درمان و کاهش علائم عفونت قارچی است.

با این حال، تحقیقات کافی برای دانستن اینکه آیا قرص‌ها و کرم‌های سیر می‌توانند با خیال راحت جایگزین درمان‌های رایج عفونت قارچی شوند، وجود ندارد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) هنوز فلوکونازول و سایر عوامل ضد قارچی مشابه را برای درمان استاندارد عفونت قارچی توصیه می کنند.


 


عوارض جانبی سیر

قبل از استفاده از مکمل های خوراکی یا موضعی سیر، در صورت داشتن علائم عفونت قارچی حتماً برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. سیر ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند و با سایر داروها تداخل داشته باشد.

مصرف سیر، به ویژه زمانی که به صورت خام باشد، ممکن است باعث بوی بدن، سوزش سر دل و ناراحتی معده شود. 

سایر خطرات مکمل های خوراکی و موضعی سیر عبارتند از:

  • می تواند منجر به تشخیص نادرست و تاخیر در درمان شود: از هر سه نفری که داروی عفونت مخمری خریداری می کنند، دو نفر عفونت فعال ندارند. این می تواند درمان سایر نگرانی ها، مانند عفونت مقاربتی (STI) یا واژینوز باکتریایی (BV) را به تاخیر بیندازد.
  • خطر خونریزی را افزایش می دهد: اگر داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین (وارفارین) مصرف می کنید یا در شرف جراحی هستید،مصرف این مکمل می تواند مشکل ساز باشد.
  • احتمالاً برای افراد باردار ناایمن است: محققان همچنین ایمنی مکمل های خوراکی و موضعی سیر را در افرادی که باردار یا شیرده هستند بررسی نکرده اند.
  • ممکن است با داروها و سایر مکمل ها تداخل داشته باشد: مکمل های خوراکی سیر ممکن است با ساکویناویر که ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) را درمان می کند، تداخل داشته باشد. سیر همچنین می تواند با سایر گیاهان و مکمل ها تداخل داشته باشد.
  • ممکن است داروهای ضد بارداری ضعیف باشند: کرم ها و شیاف های ساخته شده با سیر بر پایه روغن هستند. این درمان‌های موضعی می‌توانند کاندوم‌ها و دیافراگم‌های لاتکس را ضعیف کنند و خطر بارداری و بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهند. 

چگونه از عفونت قارچی جلوگیری کنیم؟

عفونت های قارچی همیشه قابل پیشگیری نیستند، اما ممکن است بتوانید خطر ابتلا به این عفونت را کاهش دهید. در اینجا چند راه برای جلوگیری از عفونت قارچی توضیح داده شده است:

  • از وان آب گرم و حمام خودداری کنید.
  • از لباس زیر خیس یا تنگ، جوراب شلواری و شلوار خودداری کنید. لباس‌های زیر نخی می‌توانند به خشک نگه داشتن بدن شما کمک کنند. 
  • در اسرع وقت لباس شنا یا لباس ورزشی خیس را عوض کنید. 
  • تامپون ها و پدها را اغلب عوض کنید. 
  • از دوش گرفتن و استفاده از محصولات معطر در داخل یا اطراف واژن  خودداری کنید.
  • بعد از استفاده از حمام از جلو به عقب بدن خود را پاک کنید. 

عفونت قارچی خطرناک نیست اما می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی شما داشته باشد. درمان های موثر ضد قارچی بدون نسخه در دسترس هستند.

درمان‌ها شامل کرم‌ها، قرص‌ها، پمادها یا شیاف‌هایی است که وارد واژن می‌کنید.

اگر باردار نیستید، یک  پزشک می تواند داروهای خوراکی تجویز کند. در صورت ابتلا به عفونت های قارچی چهار یا بیشتر در سال، آنها ممکن است استفاده طولانی مدت از ضد قارچ را توصیه کنند.